forum

Ik weet het niet meer met mijn kleuter

Moderator: Thomas Lepouttre-1

Ik weet het niet meer met mijn kleuter

Berichtdoor SabrinaV » 21 feb 2017, 13:47

Ik heb net gebeld naar de opvoedwinkel. Na jaren van veel meer downs dan ups, ben ik op. Enkele jaren geleden ging ik met mijn zoontje van nu bijna 6 al naar een psycholoog, maar daar kwam niet veel uit. Zijn gedrag baart me zorgen en het feit dat ik er vaak niet meer positief in kan blijven ook. Er zijn uiteraard ook heel veel positieve dingen aan hem, maar ik maak mij zorgen om bepaalde dingen.

Een kleine opsomming:
- Luistert op sommige vlakken best goed (als ik vraag om iets op te ruimen ofzo), maar meestal voor geen meter. Lijkt de regels wel te begrijpen, maar zich er op zijn momenten niet aan te willen houden. Basisdingen (voeten vegen, deur dicht, wc doorspoelen) vergeet hij gewoon telkens opnieuw.
- Als hij zijn zin niet krijgt of straf krijgt om iets gaat hij door het lint. met eten of spullen gooien (afgelopen weekend gooide hij bijvoorbeeld een boek naar mijn hoofd), stampen, schreeuwen, schelden ('stomme kutmama' riep hij van de week). Hij is dan echt woedend, alles is stom, niks is goed. Hij heeft een boksbal, maar ipv daarop te boksen probeert hij die dan kapot te bijten. In de auto stampt hij tegen de ruiten, zetels,... als het daar voorkomt.
- Straf helpt niet. We hebben hierdoor de laatste weken naar 'zwaardere' straffen gegrepen om toch maar impact te hebben (een week geen tv, AL zijn speelgoed afpakken, een paar uur op zijn kamer), maar hij flipt dan helemaal door.
- 'Dreigen' met dat als wij hem straf geven hij dit tegen zijn papa gaat zeggen, die ons dan slaag gaat geven (de vader en ik zijn uit elkaar). Als wij dan zouden vertellen wat hij had gedaan, gaat hij zeggen dat wij liegen (zegt hij).
- Doet constant niet-grappige dingen die hij zelf wel erg grappig vindt (vreselijke gezichten trekken, vieze woorden zingen, zijn broek ineens aftrekken, gekke heupbewegingen voor zijn zusje doen,...)
- Als je hem ergens op aanspreekt lijkt hij te luisteren en het te begrijpen, maar vaak is het eerstvolgende dat hij vraagt bijvoorbeeld 'Mag ik een koek?' Totaal geen indruk, dus. Hij kijkt meestal ook niet naar me als ik tegen hem aan het praten ben, daar moet ik hem echt 10 keer op wijzen.
- Plaagt/pest graag (vooral zijn zusje of nichtje) en lacht diegene dan uit als ze begint te huilen.
- Is op school vrij flink en heeft veel vriendjes. Op de naschoolse opvang is hij ook heel braaf, maar heeft hij niet echt een vriendje. Hij gaat er niet graag naartoe, maar het kan helaas niet anders door mijn werk. Ik heb hem al tips gegeven over hoe hij daar vriendjes kan maken, maar hij zegt dat hij het ook leuk vind om alleen te spelen.
- Heeft moeite beleefdheid. Hallo en sorry zeggen (als iets expres of per ongeluk gebeurt blijft gelijk) vindt hij bijvoorbeeld heel moeilijk. Hij loopt gewoon voorbij, ook als hij ziet dat hij iemand echt pijn heeft gedaan ofzo. Dankje en alsjeblieft lukt na jaren op wijzen nu wel beter.
- Is over het algemeen vrij negatief ingesteld. Gaat beter doordat ik hem de positieve dingen laat benoemen, maar over het algemeen is veel saai en stom en wil hij het niet.

Iemand die dit herkent?
Ik heb dus hulp ingeschakeld, want we blijven allemaal in de negatieve sfeer hangen, moeten bijna elke dag grommelen tegen hem, zijn echt euforisch als er een één dag niks mis gaat, zeggen dingen tegen hem die hij waarschijnlijk niet snapt om het proberen uit te leggen, grijpen naar straffen die misschien wel niet helpen en helaas roep ik teveel tegen hem naar mijn zin.
Ik denk dat ik vooral op zoek ben naar positieve verhalen. Dit is nu al enkele jaren zo, ik heb nood aan een goed vooruitzicht! :-)
Afbeelding
Afbeelding
SabrinaV

Re: Ik weet het niet meer met mijn kleuter

Berichtdoor Silke Kik » 28 maart 2017, 20:23

wordt er niet en beetje te veel verwacht van een bijna 6 jarige kleuter. Ik lees alleen maar een boel regels wat hij moet onthouden. Terwijl nog heel veel kleuters nood hebben aan herhaling. Plus die vieze dingen zeggen en doen dat is echt de leeftijd. Mijn zoon en dochter staan hier zo vaak met hun kont te schudden en praatjes te verkopen.We liggen vaak in en deuk. Moesten ze dit niet doen dan zou ik mij zorgen maken. Het is een kleuter hoor ;) . Dat pijn doen ja dat kan natuurlijk niet daar mag je gerust tegenin gaan. Maar al de rest ? Probeer eens mee gek te doen of bv als hij de deur open laat staan zeggen ben je niks vergeten? Zonder geroep. Geef hem de kans zelf na te denken en wat recht te zetten. Dat kan best met een grappige ondertoon. Denk dat anders het kind zo gespannen gaat worden dat het van de stress dingen fout gaat doen. Welkom in het leven van een echte Kleuter :)
Silke Kik